Carma och Cat

Alla inlägg under maj 2013

Av Marie - 16 maj 2013 20:50

Scalibor halsbandet funkade ju inge vidare. Så nu har jag kollat alla snälla fästing medel och det här har vi provat nu i en vecka och det funkar riktigt bra. Tänkte jag skulle dela med mig om det är fler som vill prova ett giftfritt alternativ.



  • Ca fem rosmarins kvistar tog även torkad rosmarin 
  • 1 liter vatten
  • vitvinsvinäger 
  • vitlökspulver
  • lite citronsaft 

Koka upp en liter vatten, lägg i alla ingredienserna och låt dra i några timmar. Sila av i kaffe filter och häll över i en sprayflaska. Jag har min flaska stående vid ytterdörren sprayar hundarna inför varje promenad.


 


Av Marie - 15 maj 2013 08:08

Fjärr fjärrr fjärr - inte bara det som tränas men mycket av den vara blir det och i alla möjliga konstellationer. I början av en kedja, i mitten,  tre fjärr i en kedja osv. I måndags kväll letade jag mig ut till Sophies föräldrars hus i Södertälje.  En stor appellplan mitt på tomten gjorde träningen precis så bra som på klubben. För första gången på länge kunde vi utföra en fjärr utan komplikationer   Jag tog bort handtecknen körde bara röst. Vilket gjorde att Carma koncentrerade sig bättre och inte bara gissade sig till vilket skifte som var på väg. I går tog jag en sväng ner till fotbollsplan och hon visade upp samma attityd igen. Ja det funkar på träning och då har vi kommit en liten bit på väg   


Måste bara få berätta om min lilla lätta hund. Som läget är nu så vill jag inte att hon ligger i sängen något som hon gjort i tre år  vilket har varit jätte mysigt, jag tycker hunden ska få vara där  

Men är man kvalsterallergisk så är nog sängen det värsta stället av alla.


Plus att varje morgon så fort jag rör mig så kastar sig Carma ur sängen för att hon tror vi ska gå upp  jäkligt irriterande. Har provat med olika alternativ för att få henne att tagga ner men det har inte funkat. Vissa morgnar kan hon kasta sig ur sängen fyra fem gånger. Kan inte vara bra för hennes kropp. Plus att hon blir ju så jäkla stressad av det här. 

Har inte riktigt velat ta tag i det här problemet men efter vi varit hos sjukgymnasten sist så förstod jag att nu måste jag gå till handling  


Funderade på att kompostera in henne i hennes bia bedd men mannen tyckte det var i taskigaste laget (kan hålla med) men hur fasiken får man en hund att stanna kvar i sin bia hela natten som varit van att ligga i sängen ????


Jo man "bara" säger - ligg nu här - här ska du stanna!! så gör den lilla vovven det. 


Detta är helt sant hon har legat nu i två veckor i sin säng, inga problem   Jag sover hela natten plus att hon går lugnt och stilla ur sin säng när jag går upp,  ingen stress eller hysterisk hund   

Hur lätt kan det vara??? tydligen hur lätt som helst  


 



Av Marie - 12 maj 2013 17:27

I går blev det vila, Carma och Love fick hänga i lilla trädgården. Många små promenader och ben ätning fick det bli. Tog även tag i Loves päls,  fram med maskinen och sen åkte den av. Nu ser hon mager och skraltig ut. Men hon tycker det är så skönt  



 


Tanken var att vi skulle softa i dag med men det blev en impulsiv träning med några talanger. Kul när det inte är så bestämt. Carma visade på att fjärren är nu helt åt pipan  tror vi tar en rast från den, ingen aning om det är ett vinnande koncept. Men ingen ide att fortsätta mala på något där jag inte kan förmedla vilken sinnesstämning jag vill att hon ska vara i. Man blir bara irriterad och frustrerad. Fick medhåll från tjejerna. Jag får helt enkelt klura vidare på hur jag ska få den lugn och fin igen. 


Men det är ju en del av tjusningen med hund träningen  


 

Av Marie - 11 maj 2013 08:14

Packade ihop klihunden och mig själv torsdag morgon. 9.00 skulle vi vara i Gävle för att tävla. Mina tävlings nerver börjar verkligen ta sig. Så skönt, inte ens när det började närma sig våran tur blev jag nervös.


Men med tanke på Carmas klåda sista tiden så var tankarna att det här kommer nog inte gå vägen.

Grupp momenten var jag mest undrande över. Men hon både satt och låg så fint. Lugn och stabil - tror det var hela tävlingen för mig 10/10   


Sen flöt det på fint. Carma hade fin attityd och tyckte det var roligt. Tyvärr missade vi ett skiffte i zätat och så nollade vi rutan   plus att fjärren spårade ur. Annars är jag nöjd med poängen. Fjärren som tyvärr ALLTID ligger i slutet triggar Carma så till den milda grad att hon gör lite som hon vill  - hon har för hög belönings förväntan. Grunnar på hur jag ska få till det   kommer bli en utmaning vill jag lova 

Det här är ett problem som kommit med tiden, och så är det väl med dom flesta problem - dom kommer med tiden    


Fick fint sällskap på tävlingen Sophie och Anna var också där. Jätte kul att få träffa dom igen. Anna glänste som vanligt och fick super poäng    Sophie missade jag tyvärr men Raja var dämpad och var inte som vanligt? Visade sig senare att hon var nog skendräktig - ja det är inte lätt att hålla reda på var hormonerna är  


Efter tävlingen begav vi oss till Valbo BK för träning. Tränade stenhårt på första skiftet i zätat och ett och annat rutskick fick det bli. Efter träningen åkte vi hem till Anna som bjöd på middag och sängplats.   


Fredagen blev en sån där kanon dag. Bra träning med inspirerande tjejer. Carma var på hugget och fickprova på lite olika sätt att tackla problemen   . Båda dagarna blev det lunch på Annas Kafé   


Och vid 17.00 fick vi förmånen att få vara test ekipage till tre tävlingsledare som skulle göra sitt tävlingsledar prov. Skillnaden på denna tävlingen var att här fick vi belöna   Smög till en godis i ff och "slut belöning " i transporten från zätat till inkallningen vilket gjorde att det inte blev någon slut belöning efter fjärren    utan vi gick lugnt och stilla av planen matte berömde hur bra hon hade varit och sen satte vi oss ner och Carma blev kliad på............... (något hon gillar) Hon såg lite besviken ut först  men fann sig i mys stunden 5 minuter senare fick hon sin mat helt opretentiöst. 




 


Känner mig väldigt privilegierad att ha tillgång till bra tränings kamrater. Både på hemma plan och runt om i landet   Och dom på borta plan är helt Talangs förtjänst. Men allt har sin tid och nu har jag valt att tacka för oss. Skälen är många tänker inte gå in på dom här just nu. Men mitt beslut känns rätt och nödvändigt. Vi åker med till Norge sen tänker vi stå på egna ben..............Lite sorgligt är det för det har varit två otroligt roliga år. Jag har gått från en okunnig, tävlings nervös hund tränare till en otroligt mycket säkrare tjej. Det har varit en spikrak utveckling för mig, skulle inte vilja ha det ogjort............................................


Och säkert inte Carma heller   



    



Av Marie - 8 maj 2013 14:34

Länge sedan jag skrev, dagarna springer fram och det är bara trista saker som händer här. Har lite svårt att uppdatera då, vem vill läsa om massa elände? Men det är väll det som är livet - det går upp och ner  


Besökte Carmas sjukgymnast i onsdags, tre månader sedan vi var där och jag tyckte det var dags att checka av henne. Och så klart var det inte helt okej hon ömmande på dom två punkterna som hon haft besvär med tidigare. Vi körde lite laser och massage och blev ordinerade vila. Därför blev det inget jakt prov i söndags   Det som är lite knepigt med Carma är att det är svårt att se att hon har ont, och vem vet hon kanske inte har det heller?? Jag har inte ont i min rygg just nu men om någon trycker på vissa punkter då jäklar gör det ont. Men jag anade att det kunde vara något, vi har ju med tiden blivit rätt tajta i "må bra kommunikationen"  Carma och jag. 


Känner mig inte så orolig över ryggen hon har haft ont förut men även blivit bra och varit det under en lång tid. Nu har vi vilat, masserat och stretchat och hon är bättre. Men det här med att jag vill springa och kolla henne varannan månad är nog ingen dum ide- så så får det bli   Hon är ju inte heller någon sansad hund, hon hoppar och far så det är lätt att få en sträckning eller något annat skit.


Scalibo halsbandet funkade inte heller, klådan blev 100 gånger värre och helgen som vart blev mer klådfull än tidigare. Trodde aldrig det kunde vara så stressande med en hund som kliar sig  

Man blir galen    Nu är halsbandet av och det har lugnat sig lite.  Nu är jag helt villrådig om vad hon ska ha i stället  .....................Stackars Carma, det är inte lätt, är det inte kvalster så är det fästingar 




I morgon bär det av till Gävle, träff med spetsarna. Två dagar med träning och tävling står på schemat.

Kommer bli en kanon helg   



Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards